Wednesday, August 17, 2011

MASIH RAMAI PELAJAR YANG LEMAH BERBAHASA MALAYSIA

Isu kurang dibincang berbanding gagal kuasai bahasa Ingeris


PERSOALAN kegagalan penguasaan bahasa Inggeris yang baik oleh kebanyakan pelajar Malaysia selepas 13 tahun mempelajarinya, ikut mencetuskan pelbagai soalan, selain mengundang banyak komen. Ada yang menyoal keberkesanan kurikulum bahasa Inggeris sedia ada, kesesuaian dasar baru untuk memartabatkan bahasa Malaysia, memperkukuh bahasa Ingeris pada awal tahun ini.

Ada juga yang mencadangkan pengembalian sekolah aliran Inggeris, menyalahkan guru yang dikatakan tidak cekap, mengaitkan sikap negatif pelajar dengan pen-capaian yang lemah dan menuduh Kementerian Pelajaran enggan mewajibkan kelulusan mata pelajaran bahasa Inggeris dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

Kita boleh terus menyoal dan mengulas persoalan ini, lebih-lebih lagi untuk mempromosikan bahasa Inggeris. Sebetulnya pada masa sama, kebanyakan pelajar kita termasuk Melayu sendiri, apatah lagi yang bukan Melayu juga tidak menguasai bahasa Malaysia iaitu bahasa negara ini dengan baik. Namun, hal ini tidak banyak diperkata dan kalau cuba diperkata, ia tidak mendapat sambutan serta tempat untuk dibincangkan dengan rinci.

Ikut bersikap begini ialah pihak media, antaranya akhbar bukan bahasa Malaysia yang kurang bersedia untuk memberi liputan adil mengenai bahasa ini. Bahasa Malaysia yang menjadi bahasa leluhur, etnik dan ibunda orang Melayu, dianggap sebagai kualiti bangsa Melayu. Justeru, ia adalah tanggungjawab dan kewajipan bangsa Melayu saja.

Dalam kes bahasa Malaysia di Malaysia, ideologi begini adalah salah. Bahasa Malaysia diangkat menjadi bahasa negara, yakni sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Sehubungan ini, martabatnya hendaklah dipertahan setiap masa oleh semua warga negara.

Sebenarnya, persoalan ketiadaan kecekapan berbahasa Inggeris, pengetahuan dan penguasaan rendah terhadap bahasa Malaysia, termasuk kegagalan memahami sejarah tanah air oleh kebanyakan pelajar antara tanda dan gejala kemerosotan sistem pendidikan kita. Hal ini dapat dilihat pada bahkan pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang.

Kebanyakan mereka tidak mampu menulis dengan baik dalam bahasa Inggeris, tidak cekap berbahasa Malaysia persuratan ketika bercakap dalam situasi formal, dan tidak memahami hubung kait peristiwa lampau negara yang penting dengan masa kini baik dalam konteks tempatan mahupun sejagat.

Kelemahan sistem pendidikan kita disedari kerajaan dan sedang dikaji semula untuk diperbaiki.
Dalam konteks kecekapan berbahasa Inggeris, kita perlu berpijak di bumi nyata bahawa kecekapan yang bakal generasi muda kita peroleh, mungkin tidak dapat menandingi tahap yang diperlihatkan golongan lama. Ini antaranya adalah pada masa dulu, bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar, manakala kini ia hanya satu mata pelajaran.

Walaupun begitu, dengan penekanan serius kerajaan melalui pelbagai usaha pendidikan untuk memastikan generasi muda cekap berbahasa antarabangsa yang paling penting ini, golongan ini dengan sikap belajar yang betul serta bimbingan dedikasi guru, pasti memperlihat kecekapan yang jauh lebih baik daripada yang ada sekarang.

Dalam pada kita berikhtiar untuk menguasai bahasa Inggeris pada tahap baik, kita tidak boleh sekali-kali mengetepikan bahasa Malaysia yang menjadi bahasa kebangsaan. Pengetahuan dan penguasaan bahasa Malaysia yang baik oleh rakyat Malaysia bukan saja penting, tetapi wajib.

Bahasa Malaysia adalah maruah dan citra, selain jati diri bangsa dan negara. Maruah bahasa Malaysia terletak pada martabatnya. Oleh itu, ia perlu diperlakukan dengan penuh tertib, sesuai dengan syiarnya sebagai bahasa utama di negara ini. Dengan ini, bahasa Malaysia hendaklah selalu diutamakan dan tidak boleh diketepikan dalam sebarang ranah penggunaan yang sememangnya menjadi hak dan kuasanya.

Perilaku kita semua terhadap bahasa Malaysia, khususnya yang bertentangan dengan syiarnya, sudah pasti akan menimbulkan pelbagai tanggapan. Oleh itu, tindakan yang boleh merendahkan citra bahasa Malaysia hendaklah dihindari kerana ia boleh ikut merendahkan citra kita semua sebagai bangsa berharga diri dan negara berdaulat.

Sesungguhnya dalam bahasa Malaysia tersimpan nilai, salasilah serta akar kita sebagai bangsa Malaysia. Dengan ini, hanya bahasa Malaysia mampu memberi capaian langsung kepada warisan budaya serta pandangan dunia kita sebagai bangsa Malaysia, untuk melengkapi dan juga menolak perspektif yang disaji oleh tamadun lain.

Bahasa Malaysia juga satu-satunya warisan budaya yang dengan penuh keyakinan dan pengertian, boleh bukan saja mempertahan tetapi menjamin kemuliaan kita sebagai satu bangsa bermaruah dan negara yang berdaulat di dunia ini.



Thursday, August 11, 2011

MAS DI LANDASAN BETUL

KUALA LUMPUR 10 Ogos- Harga saham syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines System Bhd. hari ini melonjak ke paras tertinggi dalam tempoh lebih setahun setelah memeterai perjanjian pertukaran saham dan kerjasama semalam.

Saham MAS ditutup 7.5 peratus lebih tinggi kepada RM1.72 sesaham hari ini sejak Mei 2010.
Namun, nasib yang sama tidak memihak kepada AirAsia apabila sahamnya ditutup lebih rendah 10 peratus iaitu prestasi terburuk syarikat itu sejak Oktober 2008 kepada paras RM3.54.

Para penganalisis tempatan menyifatkan kerjasama itu melibatkan Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah), pemegang kepentingan MAS dan Tune Air, syarikat induk AirAsia Bhd. dan AirAsia X akan memberikan situasi menang-menang kepada pihak yang terlibat.

Pakatan itu juga menyaksikan perjanjian Rangka Kerja Kolaboratif Komprehensif (CCF) dimeterai antara MAS, AirAsia dan AirAsia Xbagi meneroka kerjasama dalam pelbagai bidang.
Menurut nota penyelidikan MIDF Research, perjanjian itu juga merupakan cara terbaik untuk mengembalikan semula MAS ke landasan yang betul.

''Ini menyaksikan pelantikan Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes dan Timbalannya, Datuk Kamarudin Meranun sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas MAS, selain turut dilantik menyertai Jawatankuasa Eksekutif (EXCO) bersama Datuk Azman Yahya dan Mohammed Rashdan Yusof yang bertindak sebagai pemantau pengurusan MAS sehingga peneraju baru dilantik.

''Kami percaya dengan pengalaman dan kejayaan menguruskan AirAsia oleh Fernandes dan Kamarudin mampu memberikan idea segar dan strategi baharu kepada syarikat penerbangan kebangsaan itu, tambahan pula kedua-dua tokoh tersebut akan lebih komited kerana mempunyai kepentingan sebanyak 20.5 peratus dalam MAS,'' katanya.

Sementara itu, OSK Research dalam nota penyelidikannya pula berkata, kerjasama tersebut juga diperlukan bagi persediaan polisi Langit Terbuka ASEAN pada 2015 dengan objektif kolaboratif itu bagi membolehkan kedua-dua syarikat penerbangan menjadi lebih kuat di rantau ini.

''Sinergi yang terbentuk antara MAS dan AirAsia akan menjadikan mereka lebih kuat untuk bersaing dengan syarikat penerbangan besar yang turut berkembang secara agresif seperti SIA, Qantas dan Jetstar,'' katanya.

Secara keseluruhannya, kerjasama itu dapat akan meletakkan semula MAS sebagai syarikat penerbangan premier dan kemungkinan perubahan model perniagaan.

Manakala, AirAsia pula bakal mendapat manfaat terutama daripada segi penggunaan perkhidmatan MAS seperti infrastruktur penyelengaraan, membaik pulih dan rombak rawat (MRO).

Sementara itu, Hong Leong Investment Bank Bhd. (HLIB) berkata, kerjasama itu merupakan langkah positif kerana ia akan menghapuskan harga kompetitif yang tidak rasional, menyediakan ekonomi bidangan, kuasa tawar menawar yang tinggi dan mewujudkan sinergi.

Katanya, AirAsia, sebagai satu-satunya peserta penerbangan kos rendah Malaysia akan mempunyai kawalan yang lebih baik dalam penawaran dan hasil tanpa persaingan daripada Firefly.

Sementara itu, HwangDBS Vickers Research berkata, MAS diunjur boleh meraih semula keuntungan kerana janji niaga itu dijangka membolehkan pelbagai syarikat penerbangan untuk bekerjasama dalam bahagian berbeza, memanfaatkan kekuatan antara satu sama lain dan mengoptimumkan kecekapan.

"Kami percaya inisiatif ini akan memberi manfaat kepada MAS terutamanya dalam mencapai sinergi kos memandangkan kos/kilometer tempat duduk tersedianya (ASK) yang tinggi. Kesan itu dijangka segera dan besar yang berpotensi membawa MAS kembali meraih untung," kata firma penyelidikan itu.

Wednesday, August 10, 2011

MAS + AIR ASIA


Firefly jadi syarikat penerbangan serantau; Pengarah Urusan MAS umum letak jawatan


KUALA LUMPUR: Persaingan 10 tahun Penerbangan Malaysia (MAS) dan AirAsia Bhd berakhir semalam, apabila kedua-dua syarikat itu membentuk pakatan menerusi Rangka Kerja Kerjasama Komprehensif (CCF) bagi menjadikan Malaysia hab penerbangan serantau.

Di bawah kerjasama itu, MAS berupaya untuk mengukuhkan lagi operasi penerbangannya dengan barisan pengurusan baru yang mantap dan berpengalaman luas dalam bidang masing-masing serta meletakkannya pada landasan kukuh sebagai penyedia perkhidmatan penerbangan penuh utama negara.
AirAsia pula berpeluang meraih laluan penerbangan dan destinasi baru yang boleh menjana kukuh pendapatannya pada masa depan.
Pengerusi MAS, Tan Sri Md Nor Yusof, berkata pakatan itu menandakan era baru kerjasama untuk kedua-dua syarikat penerbangan terbabit melengkapi operasi dan meraih manfaat bersama.

“Kerjasama itu akan membantu MAS memberi tumpuan terhadap kekuatannya di pasaran teras, selain dapat menjana muatan lebih tinggi serta menggunakan sumber secara lebih cekap pada masa depan,” katanya pada sidang media berhubung kerjasama antara MAS dan AirAsia di sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, berkata kerjasama itu memberi peluang kepada syarikatnya untuk menjana peluang pertumbuhan baru pada masa depan.

“Saya fikir AirAsia boleh menjana lebih banyak keuntungan. Kedua-dua syarikat juga akan menjadi lebih produktif dengan menggunakan tenaga bersama berbanding bersaing antara satu sama lain,” katanya.
Di bawah kerjasama semalam, Tony dan Timbalan Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Kamarudin Meranun dilantik sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas MAS berkuat kuasa esok.

Syarikat penerbangan negara itu turut umumkan pelantikan Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah, Tan Sri Tan Boon Seng @ Krishnan, Datuk Rohana Rozhan dan David Lau Nai Pek sebagai pengarah eksekutif syarikat, dilantik daripada Khazanah Nasional Bhd berkuat kuasa semalam.

Sementara itu, Datuk N Sadasivan N N Pillay, Keong Choon Keat, Datuk Seri Panglima Mohd Annuar Zaini, Datuk Amar Mohamad Morshidi Abdul Ghani, Datuk Sukarti Wakiman dan Martin Gilbert Barrow meletakkan jawatan sebagai pengarah bukan eksekutif MAS berkuat kuasa kelmarin dan semalam.

MAS turut mengumumkan peletakan jawatan Pengarah Urusannya, Tengku Datuk Seri Azmil Zahruddin berkuat kuasa semalam dan akan menyertai Khazanah sebagai Pengarah Eksekutif Pelaburan berkuat kuasa 12 September ini.

Jawatankuasa eksekutif dipengerusikan Md Nor ditubuh untuk memantau pengurusan syarikat itu sehingga pengarah urusan MAS yang baru dilantik.
Subang, 9 August 2011. The Board of Malaysian Airline System Berhad (“The Board”) today announced the appointment of Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah, Tan Sri Tan Boon Seng @ Krishnan, Dato’ Rohana Rozhan and David Lau Nai Pek as Independent Non-Executive Directors of the Company. Mohammed Rashdan bin Mohd Yusof was also re-designated as an Executive Director of the Company being seconded from Khazanah Nasional Berhad. These appointments will be effective from 9 August 2011. The Board also announced the appointment of Tan Sri Anthony Francis Fernandes and Dato’ Kamarudin Meranun as Non-Independent Non-Executive Directors of the Company effective 11 August 2011.

The Board announced the resignations of Dato’ N. Sadasivan a/l N.N. Pillay, Keong Choon Keat, Datuk Seri Panglima Mohd Annuar bin Zaini, Datuk Amar Mohamad Morshidi bin Abdul Ghani, Datuk Sukarti bin Wakiman and Martin Gilbert Barrow as Independent Non-Executive Directors of the Company effective 7 and 8 August 2011. The Board also announced the resignation of Managing Director, Tengku Dato’ Sri Azmil Zahruddin bin Raja Abdul Aziz, effective 9 August 2011. Tengku Azmil will be leaving MAS to join Khazanah Nasional Berhad as Executive Director, Investments effective 12 September 2011.

MAS Chairman Tan Sri Md Nor Yusof said: “I would like to record my thanks to Tengku Azmil for his contribution and services to the Company for the last 7 years, initially as a Non-Executive Director, later on as an Executive Director / Chief Financial Officer and finally as Managing Director/ Chief Executive Officer. Tengku Azmil made a significant contribution in the company’s transformation during his tenure as both CEO and CFO.

I would also like to thank Dato’ N. Sadasivan a/l N.N Pillay, Keong Choon Keat, Datuk Seri Panglima Mohd Annuar bin Zaini, Datuk Amar Mohamad Morshidi bin Abdul Ghani, Datuk Sukarti bin Wakiman and Martin Gilbert Barrow for their immense contributions as Directors. This is a passing of the baton to our new directors, all of whom are immensely qualified and will bring a diverse set of management experience to our Board.”

The Board also announced the establishment of an Executive Committee (“EXCO”) to be chaired by Tan Sri Md Nor Yusof. The EXCO will comprise of Datuk Mohamed Azman Yahya, Mohammed Rashdan bin Mohd Yusof, Tan Sri Anthony Francis Fernandes and Dato’ Kamarudin Meranun. The EXCO will oversee the management of the Company until such time a new Managing Director is appointed.

Profiles of New MAS Directors

Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah is an active investor, whose family has significant interest in E&O Berhad, Pure Circle Limited, Steppe Cement Limited and other gold and mining exploration companies.

He served as a Director in a number of Malaysian listed companies prior to retirement in 2001. He qualified as a Chartered Accountant in 1974.

Tan Sri Tan Boon Seng @ Krishnan is currently Executive Deputy Chairman of IJM Corporation Berhad. He also serves as a Director of IJM Plantations Berhad, IJM Land Berhad (Chairman), Malaysian South-South Corporation Berhad and Grupo Concesionario del Oeste S.A., Argentina. He joined IJM as Financial Controller in 1983 and was appointed Group Managing Director in 1997 and served in this position until 2010.

He qualified as a Certified Public Accountant in 1978 after graduating with a Bachelor of Economics (Honours) degree from University of Malaya in 1975, and holds a Master’s degree in Business Administration from Golden Gate University, San Francisco, USA.

He is a member of the Board of Governors of Malaysia Property Incorporated (MPI). He also serves as a Member of the Malaysian Accounting Standards Board as well as the Financial Reporting Foundation, and a Trustee of Perdana Leadership Foundation. He is actively involved in the promotion of Malaysia India business ties and is currently the President of the Malaysia-India Business Council (MIBC) and Chairman of the Malaysia India CEO Forum.

Dato’ Rohana Rozhan is the Chief Executive Officer (CEO) of Astro Malaysia Holdings Sdn Bhd, one of South East Asia’s leading media group which comprises Pay TV, Radio, Content and Digital business in Malaysia. Rohana is also the CEO of Astro TV, a position she has held since 2006. Prior to being appointed CEO, Rohana was Group Chief Financial Officer, where she was instrumental for Astro’s listing in 2003 (accorded Finance Asia’s best deal) and Asia Money’s Best Financial Management award in 2004. Rohana sits on various boards including Media Innovations Pte Ltd group and Astro Overseas Limited.

Prior to ASTRO, she was with the Unilever Group of Companies for 9 years, both in the U.K. and in Malaysia, where she gained substantial experience in financial and business management in fast-moving consumer goods operations.

She holds a Bachelor of Arts (Hons) Accounting & Economics, University of Kent, Canterbury, U.K. She is a Fellow Member of the Chartered Institute of Cost & Management Accountants (CIMA), U.K since November 1996, member of the Malaysian Institute of Accountants (MIA) since May 1997. Rohana completed the Advanced Management Programme at Harvard Business School in 2006.

David Lau Nai Pek is a Director of Axiata Berhad. He is also a Director of Celcom Axiata Berhad and Shell Refining Company (Federation of Malaya) Berhad. He has over 35 years of professional experience in finance and leading financial organisations in various locations in Australia, Brunei, China, Malaysia, New Zealand, the Netherlands and the United Kingdom. He served the Shell Group for 28 years in various capacities. His last position before he returned to Malaysia at the end of December 2008 was Vice-President Finance, Shell International Exploration and Production B.V., The Hague, the Netherlands.

He holds a Bachelor of Commerce degree from Canterbury University, New Zealand and is a member of the Malaysian Institute of Accountants and New Zealand Institute of Chartered Accountants.

Tan Sri Anthony Francis Fernandes is the founder and Group Executive Officer of AirAsia. Prior to joining the Company, he was Financial Controller at Virgin Communications London from 1987 to 1989 and held key positions with Warner Music which includes Regional Managing Director for ASEAN until 1999 and subsequently Vice President, ASEAN until 2001 at Warner Music South East Asia.

He has received numerous awards which include ‘Malaysia CEO of the year 2003’ from American Express and the Business Times, ‘Airline Business Strategy Award 2005 and Low Cost Leadership’ by Airline Business. He was also named Asia Pacific Aviation Executive by the Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA) for the year 2004 and 2005.

He was admitted as an Associate Member of the Association of Chartered Certified Accountants in 1991, and became a Fellow Member in 1996.

Dato’ Kamarudin Meranun is the co-founder of Tune Group and the Deputy Group Chief Executive Director of AirAsia since December 2001.

Prior to joining Tune Group and AirAsia, Dato' Kamarudin worked in Arab-Malaysian Merchant Bank from 1988 to 1993 as a Portfolio Manager, managing both institutional and high net-worth individual clients' investment funds. In 1994, he was appointed Executive Director of Innosabah Capital Management Sdn Bhd, a subsidiary of Innosabah Securities Sdn Bhd.

Dato' Kamarudin received a Diploma in Actuarial Science from University Technology MARA (UiTM) and was named the "Best Actuarial Student" by the Life Insurance Institute of Malaysia in 1983. He received a B.Sc. degree with Distinction (Magna Cum Laude) majoring in Finance in 1986, and an MBA in 1987 from Central Michigan University.

Monday, August 8, 2011

Air Asia Bakal Ambil Alih MAS?

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 7 Ogos – Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) hari ini menafikan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes dan Timbalannya, Datuk Kamarudin Meranun akan menjadi pemegang saham terbesar dalam Malaysia Airlines System Bhd. (MAS).

Khazanah dalam satu kenyataan di sini hari ini memberitahu, sektor penerbangan yang strategik kepada ekonomi negara akan kekal sebagai pegangan teras dalam portfolio pelaburan syarikat itu.
“Khazanah akan terus mengekalkan kedudukan sebagai pemegang saham terbesar tunggal di dalam MAS.

“Sebagai pelabur strategik yang aktif, Khazanah sepanjang masa akan meninjau cara-cara untuk menambah baik prestasi syarikat, portfolionya dan juga daya saing sektor-sektor strategik dalam ekonomi,” menurut kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, pengumuman lanjut mengenai kedudukan Khazanah dalam rancangan transformasi MAS yang berterusan akan dibuat pada masa yang bersesuaian.

Dalam perkembangan sama, Tony dan Kamaruddin hari ini turut menafikan laporan media bahawa mereka akan menjadi pemegang saham tunggal terbesar MAS.

“Kami ingin menjelaskan bahawa perkara ini adalah tidak benar. Sebagai pemegang saham utama AirAsia Berhad dan AirAsia X Sdn. Bhd,, kami komited untuk meningkatkan nilai pegangan saham dalam kedua-dua pelaburan teras kami secara berterusan dan menerokai pelbagai peluang untuk meningkatkan francais kami,” kata mereka dalam kenyataan bersama hari ini.

Kenyataan Khazanah, Tony dan Kamarudin itu merujuk kepada laporan sebuah portal pembangkang yang mendakwa Tony akan mengambil alih operasi MAS dengan menjadi pemegang saham individu terbesar apabila membeli 20 peratus saham syarikat penerbangan negara itu.

Desas-desus mengenai pembelian saham MAS oleh Tony juga dilaporkan di muka hadapan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini yang turut mendakwa perjanjian tersebut akan dimuktamadkan minggu depan.

Sementara itu, sumber dalaman Khazanah hari ini berkata, pertukaran saham seperti yang dilaporkan tidak mustahil berlaku, namun menolak Tony dan Kamarudin akan mengambil alih operasi MAS.

Ini kerana kata sumber itu, jika Tony dan Kamarudin membeli saham MAS sebanyak 20 peratus sekali pun, Khazanah masih memiliki kira-kira 49 peratus saham di dalam syarikat penerbangan itu iaitu daripada 69 peratus ketika ini.

“Khazanah juga dalam hasrat untuk mengekalkan penguasaan di dalam MAS, tidak memerlukan jumlah saham yang tinggi sehingga 69 peratus,” katanya.

Bagaimanapun kata sumber itu lagi, pertukaran saham tersebut jika berlaku perlu dilihat dari sudut positif yang mana kerjasama itu bakal membawa banyak manfaat kepada kedua-dua pihak.

MAS kata beliau, boleh belajar daripada kecekapan AirAsia menjadi peneraju dalam industri penerbangan manakala syarikat tambang murah itu pula dapat berkongsi kepakaran kejuruteraan canggih yang dimiliki MAS.

“Paling utama kerjasama kedua-dua syarikat penerbangan tempatan ini boleh memberi saingan kepada syarikat penerbangan antarabangsa lain,” katanya.

Tegas sumber itu, MAS dan AirAsia juga akan tetap kekal sebagai sebuah entiti yang berbeza jika berlaku pertukaran saham berkenaan.

Sunday, August 7, 2011

cara termudah mencerdaskan minda anak

 

MENDONGENG atau bercerita sering dianggap sebagai hal yang sederhana. Padahal lewat bercerita, seorang anak bisa diajarkan segala hal, mulai dari belajar bahasa, pengetahuan umum, etika, kreativitas, sampai mendekatkan orangtua dengan anak.
Mendongeng, bercerita, atau mendampingi anak saat mereka sedang membaca buku sudah jauh-jauh hari dianjurkan psikolog anak Seto Mulyadi atau Kak Seto. Dalam sebuah kesempatan, pria yang selalu berwajah sumringah ini mengatakan bahwa dengan mendongeng, komunikasi antara orangtua dan anak akan lebih efektif.
Tentu saja, itu hanya sebagian kecil dari manfaat bercerita. Manfaat lebih besar, dan paling mendasar ialah bahwa bercerita bisa dijadikan alat untuk membentuk perilaku dan nilai-nilai dasar yang penting bagi perkembangan karakter anak.

Nah, waktu yang tepat untuk hal tersebut ialah saat anak berusia 1-5 tahun, atau yang sering disebut sebagai golden age atau usia emas. Pada usia emas, anak-anak akan mudah sekali menyerap sesuatu dari lingkungan sekitarnya. Mereka akan dengan mudah meniru sesuatu yang mereka lihat atau dengar. Jangan lupa agar selalu melakukan seleksi cerita yang sesuai dengan tumbuh kembangnya. Berikan cerita yang memberi nilai lebih pada perkembangan moral dan perilaku positif. Bayangkan, hanya dengan bercerita, orangtua atau guru bisa menanamkan nilai-nilai ini pada anak-anak. Jadi bisa dibayangkan betapa dahsyatnya kekuatan bercerita

Kaji pembelajaran B.I

SEGAMAT 6 Ogos — Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan pembelajaran Bahasa Inggeris (B.I) di sekolah-sekolah dikaji semula bagi memastikan pelajar benar-benar dapat menguasai bahasa penting itu sebagai bahasa kedua.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau telah mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran melaksanakan kajian itu.

Menyatakan pandangan beratnya terhadap soal menguasai bahasa tersebut oleh pelajar, Timbalan Perdana Menteri berkata, penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting kerana ia bahasa utama dalam komunikasi antarabangsa dan ekonomi.

"Bagaimana sistem pendidikan negara selama 13 tahun, dengan lima tahun di sekolah menengah, masih tidak mampu membuatkan murid- murid kita menguasai Bahasa Inggeris dengan baik.

"Saya sendiri tidak mampu menjawabnya," katanya ketika berucap sempena lawatannya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Maokil, Labis di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Ketua UMNO Bahagian Pagoh berkata, kajian itu yang akan dikendali Bahagian Kurikulum Bahasa Inggeris akan melihat sama ada kelemahan itu berpunca dari kekurangan guru Bahasa Inggeris, peralatan atau punca-punca lain.

Katanya, murid-murid mungkin beranggapan bahawa kemampuan menguasai Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua itu tidak penting untuk mereka, sehingga mengakibatkan mereka berhadapan dengan masalah ketika di peringkat universiti.

Beliau menolak tanggapan pelaksanaan dasar "Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris" (MBMMBI), telah mengakibatkan Kementerian Pelajaran mengabaikan penguasaan Bahasa Inggeris.

"Itu tanggapan yang salah, saya dan Kementerian Pelajaran sentiasa menekankan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua," katanya.

Muhyiddin juga berkata, kementeriannya telah melakukan audit menyeluruh tentang kedudukan infrastruktur pendidikan negara, dalam usahanya untuk menyediakan keperluan infrastruktur yang diperlukan oleh sekolah-sekolah.

Walaupun kementeriannya menerima peruntukan pembangunan di antara RM5 bilion hingga RM6 bilion setiap tahun, tetapi katanya, ini tidak mencukupi kerana bilangan sekolah di negara ini adalah besar serta pertumbuhan penduduk yang pesat memerlukan pembinaan sekolah-sekolah baru.

Turut hadir pada majlis itu Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan yang bertanggungjawab dalam Hal Ehwal Felda.

 — BERNAMA

Wednesday, July 27, 2011

Muhyiddin: Bahasa Melayu is being marginalized


MalaysiaKini : Tan Sri Muhyiddin Yassin said today that many Malaysians appear to be ashamed of speaking Bahasa Melayu so much so that the national language seems to be marginalised in the country.

The Deputy Prime Minister said this was not the case in countries like China and Japan where people were proud of their own languages, using them at all levels.

"There's a worry that our national language may be sidelined as people prefer to use English.

"When I was in China, everybody there spoke Chinese. People in Japan also speak their own language. There will only resort to English when they want to speak to you personally.

"I think that it boils down to attitude. Perhaps using a language other than English is not that glamorous, as if Bahasa Melayu is a low-class language," he said in response to a question from Senator Datuk Dr Firdaus Abdullah on the declining usage of the national language, at the Dewan Negara sitting here today.

Muhyiddin, who is Education Minister, said people seemed to miss the fact that the Malay language continued to be among the more prominent languages in the world, and spoken by more people globally than certain other languages.

He observed that English seemed to be the preferred language at many public and private sector events, including government functions, despite the fact that the grasp of the language among Malays and non-Malays had improved.

The deputy prime minister also took a swipe at event organisers who chose English over Bahasa Melayu at functions where "only two or three Westerners" were present.

He wondered aloud whether the use of Bahasa Melayu would translate into less customers and dwindling profits for companies.

Muhyiddin said that a special committee had been set up to look at how to restore the national language to its proper place.

He pointed out that legislation to promote the use of Bahasa Melayu had been put in place, but people may accuse the government of being inconsiderate if action was taken against those who flouted such laws.

A new circular stressing on the importance of using the national language at all levels would be issued to all government departments, he said.

Muhyiddin added that awareness campaigns focusing on the need to use Bahasa Melayu would continue -BERNAMA



Labels: Malays 1 comments:

tukangkata said...

There is indeed evidence that BM is being sidelined and being at the wrong end of urbanites' attitudes. Many localized websites for Malaysians are only in English without a BM option. And I hear people scoffing BM as an unoriginal language that borrowed too heavily from other languages. If that is so, neither is English (borrowed heavily from Latin, Greek and French) nor Japanese (borrowed heavily from Chinese)!



Post a Comment



Malaysia Airlines cuts expansion plans amid soaring fuel cost, Japan’s crisis.



KUALA LUMPUR, Malaysia – Malaysia Airlines said Wednesday it would trim its global expansion this year as it suffers from the double blow of soaring jet fuel prices and the consequences from Japan’s earthquake.

Managing Director Azmil Zahruddin said the flag carrier would still grow this year but at much lower than the targeted 10 per cent rise in capacity. He said the airline has cut flights to Tokyo from 11 to seven times a week after the March 11 earthquake, tsunami and nuclear crisis severely crimped inbound travel.

Much worse was the cost of jet fuel, its single biggest cost item, which has tripled since 2009.

Malaysia Airlines has raised fuel surcharges by more than ten per cent since late 2010 and may increase it further if fuel prices continue to rise, he said. It has hedged 25 per cent of its fuel needs this year at about $90 per barrel of crude oil.

“Fares may or may not go up depending on the markets. The key is to lower non-fuel costs with better efficiency and less wastage. If fuel prices keep going up, there is a negative impact on us,” he told reporters at an economic forum.

Azmil said the carrier’s fleet renewal program, including a range of new fuel-efficient Airbus planes that would be delivered through to 2016, would help cut overall costs by 2 per cent and lower costs on per seat basis by up to 15 per cent annually.

The airline is on track to receive the first of its six A380 superjumbos in April 2012, after five years of delay, he added. Last year, Malaysia Airlines’ net profit fell 55 per cent from a year earlier to 237 million ringgit ($78 million).



Monday, June 27, 2011

MARATHON; GOOD NUTRITION, GOOD RUNNER














There are 3 nutritionally related situations that may lead to a poor marathon performance, or even failure to finish the race.
These are:
Dehydration
Glycogen Depletion
Excessive Loss Sodium

The pre race fueling strategy must ensure that runners will have plenty of water, carbohydrates and sodium heading into the event and continuously throughout the event.

Most people, including athletes, are always on the edge of dehydration.

Dehydration results in a reduction of blood plasma. This turns the blood into a thick sludge and forces the heart and body to work harder to move it.

Under normal environmental conditions the body of a non exercising adult requires
    1 cup (250ml) water for every 6 - 9 kg body weight
    For example a 55kg person requires from 55/6 x 250 = 1.3 litres to 55/9 x 250 = 2.3 litres water per day
Add to that around 300 to 800ml per hour during exercise (actual amount dependent upon environmental conditions and individual requirements)
The day before a marathon, if you haven't already taken in 1.5 litres of water today , then begin by taking 5 - 6 sips of water every 15 - 20 mins. A MAXIMUM of 500 ml per hour. Spread out the water so the body has time to absorb it.
As much as it is important to be fully hydrated going in to the marathon, it is also EXTREMELY important not to overconsume water as this can upset our sodium balance in the blood.

Drinking too much water can dilute the amount of sodium in the blood. This can lead to a condition know as Hyponatremia.
Hyponatremia is the second condition where we may fail to finish a marathon and can be extremely dangerous.

Hyponatremia can occur any time you drink water faster than your kidneys can eliminate it.
It occurs when athletes lose sodium through sweat and are unable to replace it. They may drink water but do not replace the sodium.

Slow runners are more at risk than faster runners because they comsume fluids over a longer period of time.

It also appears that females are more at risk than males.
One trick many athletes use is 'Baked Rold Gold Pretzels'. (Village Grocer have them on sale this week for RM11).
6 - 10 pretzels the day before the marathon..........or just a little extra salt on the pre marathon day meal.......will help to balance the extra water nicely.

Glycogen Depletion

Glycogen is the form in which carbohydrate is stored in the muscle cells. It is a ready supply of energy.
Longer distance running burns carbohydrate and fat as fuel.
The faster you run the more carbohydrate you use.
The slower you run the more you are fueled by fat stores.
You can somewhat train your body to rely on more or less carbohydrate during your training runs by altering the type of nutrition you take in before, during and after the runs.
With the marathon this Sunday though, it is too late to look at this........another article.............
Many marathoners think they can 'carbo load' the night before the race by eating plateloads of pasta and high carb foods.
In reality, if you have already been eating a balanced diet the week before the marathon you have already loaded your muscles with glycogen.
The worst thing you can do for your marathon comfort is load up on huge plates of pasta and salad and high fat dressing and sauces.
You don't want the extra weight in your digestive tract in the morning.
You don't want any roughage - such as from salad.
Constipation is generally not a problem in marathon running - in fact it is usually the other way around.......if you catch my drift..........after long hard runs.

So: Eliminate high fibre foods and foods that cause gas the day before your run - beans, broccoli, bran, cereals
if you are lactose intolerant, eliminate all milk products.
If spicy food speeds up your gut then eliminate them.
Eliminate alcohol and reduce caffeine to the bare minumim.
Don't blow all your hard training by eating unfamiliar foods that may upset your system.
Try to eat a moderately sized dinner that is 'normal' for you, the night before the big run.

Day of the Marathon

Try to eat a breakfast of at least 300 - 400 Calories, 2 - 3 hours before the start of the warmup.
Whatever you choose to eat, again, it should be 'normal' for you and should have ideally been practiced in your long trainng runs. Preferable something on the bland side and easy to digest.
Example; Instant Oatmeal, 2 - 4 toast and nutbutter or some other type of protein , 1 - 2 bananas (if they don't repeat on you)
I like to make a blended ptorein smoothie (milk, 30g whey/cassein blend protein, banana or frozen blueberries all blended well).
Snack on 2 - 5 more pretzels
Drink a MAX of 500ml water 1 - 2 hours BEFORE the race start. Do not overdrink. This should start you off wel hydrated and give you enough time to eliminate and extra.

During Marathon

Ideally you need to supply water, carbohydrate and sodium during the run.
Water -
The International Medical Directors Association put out an advisory statement in 2002 stating that marathoners should drink NO MORE THAN 400-800MLS FLUID PER HOUR.
Standard Chartered KL Marathon has water provided in cups at the start and every 2 km after the first 4km.
Aim to drink 1 cup every station (10km per hour pace you will pass water every approx 12 mins)

Carbohydrates-

Aim to have an intake of 30grams carbohydrate every hour.
Power Gels provide 27g carb.
100+ Isotonic Drink provides 10grams carb every 150 mls cup.
100+ WILL BE AVAILABLE EVERY 4 KM AFTER THE FIRST 4 KM (IN CUPS)
Take 1 - 2 cups 100+ per hour PLUS 1/2 gel with 150ml water every 30 mins
DO NOT TAKE GEL WITH 100+
2 major considerations with gels
  • Too much gel and Too little water = High Carb Concentration
This will cause the carb to be absorbed slowly and may pull fluid into your gut, lowering blood volume and causing dehydration.
  • Too little gel and Too much water = Low Carb Levels
This wil result in not enough carbs in your muscles so that you may end up limping through the final miles of the marathon with sad glycogen depleted legs.
AIM TO TAKE 150 ML WATER AND 1/2 GEL EVERY 30 MINS PLUS 1 - 2 CUPS OF 100 + EVERY HOUR. GEL AND WATER COMBO AND 100+ AT DIFFERENT STATIONS
Sodium - Runners should try to take in 1 g sodium every hour. This is assimple as 2 - 3 Rold Gold Baked Pretzels. This is the equivalent of the sodium in 10 gels or 20 Saltine Crackers.

POST RACE NUTRITION


After the run begin by drinking fluids that contain carb, sodium and protein.

Chocolate milk is a great post race recovery drink (protein and carbs)
Have some 100+ for carbs and 2 - 3 more pretzels.

Eat and drink as much as you like taking in.

Do not drink only water as this may exacerbate hyponatremia.
It might be best to avoid fibre and spicy food.
Eat 3 - 4 times over the next 4 - 6 hours post race. Smaller meals are more effective at replacing glycogen and repairing muscle than big meals.
Aim to have meals with good carbs, good lean protein and healthy natural fat sources.........but personally, if you dont deserve a treat after a marathon when will you???? Just avoid alcohol!
Green Coconut Water is an excellent post race recovery drink.
March 2002 Journal of Physiological Anthropology and Applied Human Science found that drinking fresh coconut water to be more effective than drinking a carbohydrate electrolyte beverage or plain water as a way to rehydrate the body after exercise. Coconut water has potassium, calcium, magnesium, Vitamin C and has the same electrolyte balance as our own blood.
1 cup coconut water (green coconut) provides 600mg Potassium
Compared with
Small Banana (<6 inches) which provides approx 290mg Potssium

Any queries or questions pre/post race please leave comments below

Saturday, May 7, 2011

Cenderung guna bahasa asing dikesali


KUALA LUMPUR 6 Mei - Kecenderungan penggunaan bahasa asing pada papan iklan di sekitar negara ini menggambarkan bahawa wujud golongan yang tidak menghargai dan menghormati bahasa kebangsaan.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, beliau sangat kesal dengan golongan tersebut yang langsung tidak membantu usaha kerajaan memartabatkan bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

"Saya kesal dengan situasi ini. Kita seharusnya berasa bangga dengan istilah serta ungkapan yang sedia terkandung dalam bahasa Malaysia kerana ia menggambarkan jati diri kita sebagai rakyat Malaysia.

"Selain itu, saya juga berasa kesal dengan tindakan pihak berkuasa tempatan (PBT) yang lebih memberi keutamaan kepada bahasa asing apabila memberi nama kepada taman ataupun pusat beli-belah. Ia tidak membantu memartabatkan bahasa kebangsaan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kecenderungan penggunaan bahasa asing pada papan iklan di negara ini dalam menyampaikan mesej kepada orang ramai.

Selain itu, tinjauan Utusan Malaysia di sekitar ibu kota baru-baru ini juga mendapati terdapat beberapa pemilik premis yang mencampuradukkan bahasa Malaysia serta Inggeris selain penggunaan bahasa Malaysia yang tidak tepat pada papan tanda perniagaan dan papan iklan mereka.

-------------------------------------------------------------------

HfizBaze; Pihak kerajaan keseluruhannya dari jawatan  Perdana Menteri hinggalah jawatan menteri2 harus menunjukkan contoh dan teladan kepada rakyat  untuk menggunakan bahasa kebangsaan  tidak kira diperhimpunan besar atau kecil sekalipun terdapat 99.99 peratus hadirin dari negara asing hadir dalam perhimpunan tersebut, kerana apa.., kerana mesyuarat atau perhimpunan itu diadakan di MALAYSIA. Rakyat asing haruslah disediakan alat pendengar alih bahasa.

Pengekalan penggunaan bahasa kebangsaan menunjukkan kita hormat, bangga, mempertabat serta mengagungkan bahasa negara kita sendiri tanpa melupakan bahasa ingeris bahasa kedua negara.

Wednesday, April 27, 2011

ARKIB : 26/04/2011

Berat lidah bertutur bahasa Malaysia


KUALA LUMPUR 25 April - Rakyat di negara ini diminta supaya tidak memandang remeh bahasa Malaysia dengan berasa malu untuk bertutur di khalayak ramai seolah-olah bahasa kebangsaan itu bukan bahasa ibunda negara ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, rakyat seharusnya lebih yakin menggunakan bahasa Malaysia yang kini antara bahasa paling unggul digunakan di serata dunia.

Menurut beliau, dari segi jumlah penggunaan bahasa di seluruh negara bahasa kebangsaan adalah jauh lebih kerap digunakan berbanding bahasa-bahasa lain.

''Saya rasa ini kerana sikap, mungkin jika tidak menggunakan bahasa Inggeris tidak glamor dan seolah-olah bahasa Malaysia ini adalah bahasa yang rendah.

''Paling penting adalah soal keyakinan untuk menggunakan bahasa kita. Oleh itu, saya menekankan supaya kempen menggunakan bahasa kebangsaan harus diteruskan," katanya ketika menjawab soalan tambahan ahli Dewan Negara, Senator Datuk Dr. Firdaus Abdullah pada sidang Dewan Negara di sini hari ini.

Firdaus ingin tahu punca kemerosotan bahasa Malaysia dalam kalangan masyarakat negara ini termasuk kakitangan awam dan syarikat swasta yang dilihat seperti ada yang tidak kena terhadap cara pengajaran dan pembelajaran bahasa kebangsaan di negara ini.

Muhyiddin yang merupakan Menteri Pelajaran tidak menafikan bahawa wujud rasa bimbang pihaknya terhadap kemunduran penggunaan bahasa kebangsaan di kalangan masyarakat hari ini yang lebih mengalu-alukan bahasa Inggeris.

Menurutnya, senario tersebut turut berlaku dalam majlis-majlis kerajaan yang mana penghormatan kepada bahasa luar terpaksa diutamakan sekiranya para jemputan terdiri daripada pihak negara luar walaupun bilangannya sangat kecil.

''Cuba lihat dalam majlis-majlis kerajaan, walaupun dalam majlis itu ada dua tiga kerat orang bangsa asing, pihak penganjur akan mengatakan minta maaf kerana terpaksa bercakap dalam bahasa Inggeris. Sedangkan hanya ada dua tiga 'mat salleh' tetapi kita pula nak tukar bahasa kerana nak ikut kerenah mereka.

''Adakah kerana bila kita menggunakan bahasa Malaysia, tidak ada orang hendak berlanggan atau berurus niaga dengan kita dan dianggap ia tidak boleh membawa keuntungan," jelas beliau.

Timbalan Perdana Menteri berkata, suasana kurang mesra bahasa kebangsaan di negara ini jauh berbeza dengan keadaan negara-negara besar dunia seperti China dan Jepun iaitu rakyatnya begitu bangga dengan bahasa sendiri, malah mendaulatkan penggunaannya pada semua peringkat.

''Sewaktu saya di China baru-baru ini, mereka di sana bercakap semua dalam bahasa mereka, apabila ada sesuatu majlis, bahasa utama mereka juga adalah bahasa ibunda negara itu, cuma apabila hendak bercakap dengan kita barulah mereka menggunakan bahasa Inggeris," katanya.

Sehubungan itu, kata beliau, untuk memastikan keadaan kurang yakin terhadap bahasa Malaysia, kerajaan mewujudkan Jawatankuasa Pelaksanaan Bahasa Kebangsaan yang telah mengadakan mesyuarat pertama bagi melihat bagaimana bahasa kebangsaan dapat dimartabatkan kepada kedudukannya yang sepatutnya.

Di samping itu, kata Muhyiddin, kurangnya tindakan undang-undang terhadap mereka yang melanggar kesalahan berkaitan bahasa kebangsaan juga antara faktor berlakunya keadaan bahasa Malaysia dipinggirkan.

------------------>>>>>>>>>

Hfiz Baze berpendapat semuanya harus dimulakan oleh Kementerian Pelajaran untuk mempastikan semua murid2 di semua jenis sekolah rendah hinggalah diperingkat IPT agar bertutur dalam bahasa Malaysia dan menjadikan  ia satu kemestian  supaya menyemai sikap jatidiri, hormat, bangga, patriotik serta berupaya mengembang, memperkaya serta membangunkan bahasa kebangsaan setaraf dgn bahasa ingeris.

 Tidak ada persetujuan bersama(kompromi) dan timbangrasa(toleransi) dalam perkara ini dan pihak bertanggungjawab harus tegas dan elakkan sikap 'tak apa' agar Bahasa Malaysia dipandang tinggi bukan sahaja oleh rakyatnya tetapi oleh seluruh warga dunia.

Jika ini tidak dilaksanakan dengan bersungguh2 maka penulis tidak ragu2 menyatakan sampai bila-bilapun Bahasa Malaysia akan dipandang rendah oleh sebilangan warganya sendiri yang asyik mengagungkan bahasa ingeris tetapi berharap semoga perkara semedikian tidak menjadi kenyataan(realiti).

 Hfiz Baze juga berpendapat ianya lebih memperlihatkan keharmonian dan penyatuan bangsa jika kita menyebut serta menulis 'Bahasa Malaysia' daripada 'Bahasa Melayu' kerana bahasa melayu lebih menonjolkan bahasa ibunda satu kaum sahaja.

Tuesday, April 19, 2011

Kelemahan penganjuran Larian Malam Energizer 2011

PETALING JAYA: Penganjur Energizer larian malam 2011,  dikritik hebat oleh peserta yang melabelkan bahwa acara "paling buruk" diadakan, mungkin telah mendarat dalam kesulitan bahkan lebih, kali ini dengan Kantor Komisaris olahraga.




Kegagalan penganjur untuk mendapatkan persetujuan badan  telah mengakibatkan mereka melanggar olahraga pengembangan Act 1997, dan mereka dapat menghadapi denda kekar hingga RM5, 000 atau bahkan jangka penjara.

Kantor Komisaris olahraga, ketika dihubungi kemarin, "tidak thu menahu" selama acara malam yang digelar di Litar antarabangsa Sepang pada Sabtu malam, dan bingung atas mengapa penyelenggara tidak mencari persetujuan terlebih dahulu.

Olahraga Komisaris Datuk Yasin Salleh menekankan bahwa semua acara olahraga harus mencari kantor persetujuan sebelum mereka mengelolakan.

"Saya tidak menyadari dari perlombaan ini sampai Anda mengatakan kepada saya. Saya tahu penyelenggara KL Standard Chartered maraton telah mencari persetujuan kami (untuk acara yang dijadwalkan pada tanggal 16 Juni).



BOIKOT: salah satu dari banyak kelompok-kelompok Facebook mengkritik perlombaan. "Biasanya, kami akan meminta pandangan dari badan Nasional sebelum memberikan persetujuan"

Sebuah cek dengan Malaysia Amateur Athletics Uni dan Asosiasi atletik amatir FT mengungkapkan itu, mereka juga tidak menyadari umat.

Peristiwa-peristiwa yang didukung oleh SC kantor di masa lalu termasuk ATP Malaysia terbuka dan kota Nike 10 km berjalan.

Persetujuan wajib di bawah olahraga pengembangan Act 1997.

Pasal 36 (1) Serikat: "sebuah perusahaan akan melibatkan itu sendiri dalam aktivitas olahraga atau aktivitas lain yang terkait dengan olahraga seperti yang mungkin ditentukan oleh Menteri dalam peraturan kecuali berlisensi untuk melakukannya oleh Komisaris."

Artikel 39 Act berbunyi: "setiap orang ditemukan bersalah atas suatu pelanggaran di bawah undang-undang ini yang tidak ada hukuman adalah tegas disediakan pada keyakinan akan bertanggung jawab kepada penjara karena istilah yang tidak melebihi enam bulan atau keduanya denda tidak melebihi lima ribu ringgit atau."

Yassin berkata: "Jika grouses publik valid, kami akan menulis kepada penyelenggara yang meminta mereka untuk penjelasan."

Namun, mengekspos Media Sdn Bhd Direktur Josie Huang Wan Ling mengatakan satu Malay Mail pagi ini a sanksi dari Komisaris olahraga itu tidak dibutuhkan untuk acara seperti perlombaan dianggap hanya sebuah "lari santai".

"Acara ini tidak seharusnya telah suatu ras sanksi dari awal."

Penganjur sudah terguncang dari tuduhan kelemahan pengurusan, yang telah mengarah ke online demonstrasi besar-besaran di blog dan pengaturan Facebook kelompok "memboikot" acara.

Acara resmi account Facebook juga dibombardir oleh peserta marah melabel perlumbaan "paling buruk" diadakan.

Peserta mendakwa mereka juga dikenakan biaya parkir RM10 dan tidak semua pulang dengan goodie tas.

Beberapa juga diduga sekelompok "60 VVIP peserta menerima RM3, 000 (RM50 setiap) sebagai gantirugi". Halaman yang berjudul "Energizer larian malam  KL 2011: kami ingin keadilan" dan "Boikot Energizer larian malam" yang telah dipotong hingga juga.

Klip video menampilkan polis yang membantu untuk meredakan situasi juga di YouTube.

Peluncuran Energizer perlombaan malam diadakan di Cyberjaya tahun lalu. Edisi 2011 balapan malam menarik 10.000 pelari.

Peserta dibayar antara RM65 dan RM75 untuk ambil bagian dalam jangka.

Tamasya menyenangkan ternyata menjadi muram.

PUTRAJAYA: Apa yang seharusnya telah bersenang-senang malam berjalan berubah menjadi malapetaka.

Energizer larian malam  2011, diselenggarakan pada hari Sabtu di Litar Sepang dan diselenggarakan oleh mengekspos Media Sdn Bhd, turun ke dalam kekacauan mengucapkan setelah lomba sudah berakhir.

Pertama waktu pelari maraton, mengidentifikasi dirinya hanya sebagai Jaja, mengatakan satu Melayu Mail dia memiliki barisan depan kursi ke apa yang terjadi ketika ia selesai pada awal lomba 5.5 km.

"Aku bisa melihat kekacauan di garisan penamat dan dari apa yang kulihat, saya akan menggambarkan sebagai rusuhan.

Jaja mendakwa dia kemudian menemukan gangguan berasal dari antrian lambat untuk pembagian goodie tas dan pingat.

"Ada setidaknya 16 Kategori dalam lomba tapi penyelenggara telah hanya satu counter semua kategori. Itu kegilaan."

Fazni Irwan, 32, dari Subang Jaya, yang telah dijalankan dalam lomba 11 km, menyatakan: "kemudahan bas harus disediakan dari KL Sentral untuk sirkuit Sepang. Tetapi saya mendengar banyak peserta ditinggalkan karena ada tidak cukup bas."

Direktur Media mengekspos Josie Huang Wan Ling mengatakan dia sadar ketidakpuasan di antara peserta, termasuk rants terhadap peristiwa yang terbakar berbagai situs online.

"Kami sedang bekerja pada tanggapan resmi untuk semua grouses mereka.

"Para peserta melakukan tidak mengantri sesuai dan ketika orang-orang yang telah memotong antrian membuatnya ke depan, itu memicu kemarahan dari peserta lain.

"Marah dan letih, beberapa dari mereka mulai meraih goodie tas oleh segenggam dan melemparkan mereka ke belakang garis. Beberapa bahkan meraih medali dan melakukan hal yang sama."

Ketika personil keamanan mencoba untuk menghentikan mereka, para peserta mendapat agresif dan mulai mengayunkan medali di sekitaran.

Dari segala kejadian yang berlaku dapat penulis membuat kesimpulan bahawa;

Para pelari yang kebanyakannya rakyat Malaysia sendiri tidak beretika ketika mendapatkan lampu suluh kepala hingga berebut2, tidak mahu beratur dan mengambil kesempatan dari kelemahan pihak penganjur sehingga mengambil secara berlebihan. Punca dari itu, lampu suluh kepala tidak mencukupi.

Ada pelari yang tidak sabar sehingga berani melemparkan bungkusan cenderahati kepada pelari2 lain.

Beginilah mentaliti sebilangan pelari kita sama sahaja sikap ketika memandu.

Wednesday, March 23, 2011

SAMSENG JALANAN - mencemar imej Malaysia serta remaja melayu keseluruhannya.


Abstrak

'Samseng jalanan'  menggantikan istilah Mat Rempit bagi mengelak publisiti dan pembentukan identiti kepada golongan berkenaan. Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof menyatakan bahawa keputusan tersebut dicapai oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada mesyuarat pasukan itu di Pulau Pinang baru-baru ini. Beliau turut meminta pihak media dan pengeluar filem agar tidak mengagung-agungkan golongan berkenaan dengan memberi publisiti keterlaluan. Pihak Polis tidak mahu mempopularkan istilah Mat Rempit kerana tidak mahu golongan itu mempunyai identiti sendiri dan bangga dengan istilah tersebut. Penggunaan istilah dan penghasilan filem aktiviti Samseng Jalanan pada pendapatnya dapat menggalakkan lagi kegiatan tidak bermoral di kalangan belia negara ini.

Pengenalan

Mat Rempit merupakan istilah kepada penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram, biasanya dengan menggunakan moto kapcai atau skuter. Ia merupakan satu gejala sosial remaja di Malaysia sekarang. Minah Rempit pula boleh jadi merupakan seorang pelumba perempuan, atau teman wanita Mat Rempit.

Walaupun kebanyakan Mat Rempit sering berlumba, ada juga yang cuma menunggang secara berbahaya di jalan raya. Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba di tengah-tengah kota pada malam hujung minggu.

Kebanyakan motosikal yang digunakan Mat Rempit tidak memenuhi piawai, ataupun telah diubah suai dengan banyak. Malah ada juga Mat Rempit yang tidak mempunyai lesen sah, tidak membayar cukai jalan dan menaiki motosikal curi. Kini, taman perumahan turut telah ditukar menjadi litar lumba oleh Mat Rempit. Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Istilah Mat Rempit ini turut digunakan di Singapura dan Indonesia untuk tujuan yang sama.

Mereka beraksi pada waktu senja , malam atau selepas ibu bapa pulang daripada bekerja. Remaja ini mencuri kunci motosikal atau memberi alasan membeli barang di kedai berdekatan atau pergi ke pasar malam. Ibu bapa tidak sedar anaknya boleh pergi jauh sehingga ke Kuala Lumpur.

Mereka beraksi di celah-celah kereta yang penuh sesak di Kuala Lumpur untuk mendapat perhatian orang ramai. Di Kuala Lumpur jalan yang popular ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bukit Bintang. Lebuh raya Lekas di Semenyih yang belum siap sepenuhnya telah mengorbankan beberapa remaja belasan tahun.

CERITA MAT REMPIT

Teknik menunggang

Teknik menunggang juga diperhatikan dan berubah dari semasa ke semasa. Semakin bahaya, semakin mendapat tepukan penonton dan mereka berasa bangga menjadi juara. Teknik itu seperti willi, baring, berdiri dan sebagainya.

Cabaran

Jalan yang mencabar ialah di selekoh berbahaya, jalan berlubang, berair, berlumba melawan arus, tanpa lampu depan dan menerima cabaran rakan-rakan, musuh dan orang ramai.

Sanggup mati katak

Mereka sanggup cedera parah malah berani mati katak ketika berlumba. Ketika berlumba, mereka akan pejam mata, lampu motosikal ditutup dan menunggang motosikal melawan arus jalan raya. Pastinya mereka di bawah pengaruh dadah sintetik seperti syabu dan ice. Ketika berlumba mereka terbayang 'ular' atau musuh 'alien' yang perlu ditentang habis-habisan. Mereka ditugaskan untuk menjadi hero membunuh musuh. Mereka tidak ada perlindungan diri seperti kasut, seluar tebal , lapik lutut, topi keledar mahupun insurans nyawa.

Sekatan jalan raya

Sekatan jalan raya oleh polis trafik lebih menyeronokkan. Mereka akan berpatah balik melawan arus jika ada sekatan polis. Ada juga yang merempuh sekatan jalan raya. Polis trafik yang bersenjata pistol dan kayu cota tidak dipedulikan. Ibu bapa dan masyarakat akan menyalahkan polis jika bertindak kasar seperti menendang motosikal yang bergerak laju. Ada juga kes polis yang membaling kayu pada tayar yang bergerak laju untuk melarikan diri. Usaha polis trafik mengadakan sekatan jalan raya dan mengawasi pergerakan mat rempit seolah-olah diperlekehkan sehingga ada yang berani merempuh sekatan yang diadakan. Kelicikan mat rempit mengenal pasti jalan-jalan yang selamat juga menyebabkan golongan ini mendabik dada kononnya mereka bijak melarikan diri daripada pengawasan pihak berkuasa. Malahan, anggota polis sendiri pernah menjadi mangsa tindakan melulu mat rempit di mana ada anggota polis yang pernah cedera dan terkorban dalam operasi terhadap mat rempit.

Ganjaran

Biasanya mat rempit terdiri daripada remaja belasan tahun yang masih bersekolah , menggunakan motosikal ibu bapa atau abang-abang mereka. Mereka menunggang motosikal tanpa lesen memandu yang sah. Mereka bersaing sesama sendiri dan ada kalanya mendapat 'hadiah' berbentuk wang dan gadis bohsia sebagai taruhan. Bagi menambah kelajuan motosikal, piston, brek, handle, tayar dan lain-lain diubahsuai.

GELARAN "MAT REMPIT" SEOLAH PENGIKTIRAFANHentikan menggelar mereka yang terbabit dengan kegiatan perlumbaan motosikal haram sebagai 'Mat Rempit' - demikian langkah pertama yang dicadangkan pakar psikiatari terkenal, Prof Mohamad Hussain Habil bagi mengatasi masalah itu.

Beliau memberitahu dengan memberi gelaran itu kepada mereka, golongan berkenaan akan berasa lebih besar kepala dan mendorong mereka untuk meneruskan gelagat mereka dengan lebih kerap dan angkuh.

Mohamad Hussain, yang menerajui Jabatan Psikiatari Universiti Malaya, berkata sebenarnya, remaja yang terlibat dengan perlumbaan motosikal haram ingin mencari perhatian dan label 'Mat Rempit' yang diberi kepada mereka akan menjadikan mereka lebih seronok dan menganggapnya sebagai lesen atau pengiktirafan oleh masyarakat terhadap kegiatan mereka

"Cerita tentang mereka yang sering tersiar dalam akhbar, majalah, radio dan televisyen juga menjadikan mereka lebih berazam untuk meneruskan gaya hidup mereka itu kerana ia memenuhi ego mereka yang kononnya merupakan golongan yang macho dan berani," katanya

INDIVIDU YANG TERLIBAT DENGAN GEJALA INI

1. Remaja
2. Remaja Bawah Umur dan Masih Bersekolah

PUNCA-PUNCA

1. perasaan ingin mencuba
2. tiada kawalan atau perhatian dari ibu bapa
3. kurang kasih sayang keluarga
4. pengaruh kawan-kawan
5. mengisi masa lapang/senggang
6. mendapat kepuasan ekstrem untuk menunjuk-nunjuk
7. mendapatkan habuan atau ganjaran
8. gaya hidup dan taraf pendidikan yang rendah
9. pengaruh filem atau cerita
10. tanda protes

MAT REMPIT JUGA MELAKUKAN JENAYAH SEPERTI:

1. kegiatan gengster
2. rompak berkumpulan
3. pergaduhan
4. laku musnah
5. membunuh
6. kecurian
7. buli
8. rogol
9. seks bebas
10. pengambilan dadah dan alkohol

LANGKAH PENCEGAHAN

• Bagi membanteras gejala lumba haram di ibu negara, polis trafik telah melancarkan operasi besar-besaran dengan lebih 500 mat rempit diperiksa di Dataran Merdeka. Operasi sama turut diadakan serentak di negeri lain iaitu Perak, Pulau Pinang dan Selangor.

• Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye mencadangkan Akta Pengangkutan Jalan dipinda bagi membendung gejala "mat rempit" dan perlumbaan motosikal haram. Pelajar berumur 15 hingga 19 tahun merupakan pelajar yang kandas dalam pelajaran atau telah berhenti sekolah, perlu ditahan di sekolah juvana, Sekolah Henry Gurney jika didapati bersalah untuk suatu tempoh ditetapkan. Mereka hendaklah dihukum membuat kerja-kerja amal sehingga 100 jam dan motosikal dirampas.

• Samseng jalan raya atau 'Mat Rempit' mungkin akan dikenakan hukuman lebih berat iaitu hukuman penjara mandatori setelah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dipinda. Ini berikutan hukuman yang sedia ada ke atas samseng jalan raya yang disabitkan kesalahan iaitu denda minimum RM5,000 atau penjara tidak lebih daripada lima tahun tidak mampu menyedarkan mereka. Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata, cadangan itu yang kini masih pada peringkat Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan dibawa ke Kementerian Pengangkutan sebelum mendapatkan kelulusan."Pihak kita ada berbincang untuk laksanakan hukuman penjara mandatori bagi samseng jalanan. Sebelum ini kebanyakan kes, pesalah hanya membayar denda atau saman, tetapi dengan dikuatkuasakan undang-undang tersebut, semua pesalah perlu menjalani hukuman di penjara mengikut kesalahan yang dilakukan," katanya kepada pemberita di Dataran Merdeka di sini hari ini. Beliau berkata, bagaimanapun hukuman penjara mandatori itu hanya dicadangkan bagi samseng jalanan yang berumur 18 tahun ke atas manakala bagi mereka yang di bawah umur, kumpulan berkenaan masih tertakluk pada Akta Perlindungan Kanak-kanak. "Kita juga sedang mengkaji supaya pesalah-pesalah yang di bawah umur dihantar ke sekolah-sekolah juvana," katanya. Dalam usaha mencegah kegiatan lumba haram dengan lebih agresif, beliau berkata, pihaknya akan memperluaskan lagi Skuad 42 yang khusus menjalankan operasi membanteras lumba haram ke semua kontinjen di seluruh negara. "Kini ada beberapa kontinjen yang sudah ada skuad 42 seperti Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) yang sememangnya fokus kepada operasi cegah lumba haram. Jadi saya berharap setiap kontinjen akan mempunyai Skuad 42 mereka masing-masing sebelum hujung tahun ini," katanya.

• Presiden kelab motosikal "Kelab RD", Azhanyzam Zakaria pula berpendapat langkah kerajaan itu baik namun masih belum mencukupi untuk membendung gejala mat rempit atau perlumbaan motosikal haram ini. Ketika dihubungi, beliau berkata kerajaan juga perlu menimbangkan untuk mewujudkan satu lagi litar lumba yang dirasakannya strategik iaitu di Bukit Jalil selain mengenakan tindakan tegas kepada mereka yang terlibat dengan perlumbaan haram. Azhanyzam berpendapat pembinaan litar lumba di Bukit Jalil berhampiran Kuala Lumpur mungkin mampu mengurangkan aktiviti perlumbaan motosikal haram di jalan raya ibu kota. "Kalau di Bukit Jalil, dekatlah sikit berbanding Sepang. Mereka ini tak mahu tempat yang jauh. Sekiranya kerajaan sudah menyediakan tempat untuk mereka melakukan aktiviti dan kalau mereka masih lagi berlumba haram di luar, kenakan sahaja tindakan tegas terhadap mereka. "Tindakan merampas motosikal bukanlah satu tindakan yang baik, sebaliknya akan mengundang jenayah lain iaitu mencuri motosikal. Kita kena tahu kebanyakan mereka ini datang daripada golongan keluarga bermasalah serta hidup dalam kemiskinan," katanya. Azhanyzam juga berpendapat tindakan undang-undang yang lebih ketat harus meliputi pembatalan lesen memandu serta-merta dan pengharaman pembelian motosikal bagi merekayang disabitkan kesalahan.

• Bagi menangani isu mat rempit, pelbagai saranan dalam bentuk meminda peraturan dan undang-undang jalan raya hendak dilakukan. Tetapi akhirnya, apa guna segala undang-undang yang digubal jika tidak ada penguatkuasaan dilakukan. Walaupun mungkin sesetengah anggota masyarakat sudah bosan dan letih dengan karenah mat rempit, tetapi kerajaan harus terus berusaha dan serius mewujudkan kesedaran dan membina akhlak mulia di kalangan remaja agar tidak terjebak dengan gejala ini. Kempen membanteras gejala mat rempit selama ini hanya sia-sia kerana tidak mendapat sokongan ibu bapa serta masyarakat. Kegagalan kawalan dan kurang perhatian ibu bapa menyebabkan anak-anak mereka sanggup menggadai nyawa di jalan raya. Kerajaan perlu terus serius mengadakan kempen berterusan untuk memberi kesedaran kepada golongan muda supaya sayangkan diri dan tidak menggadaikan nyawa di atas jalan raya. Selain pendekatan lembut, pendekatan keras juga perlu dilakukan. Tiada istilah kompromi untuk menangani golongan mat rempit yang menunggang motosikal secara berbahaya.

• Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menjalinkan kerjasama yang lebih erat dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi membanteras gejala mat rempit yang kian berleluasa sejak kebelakangan ini. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan JPJ berhubung usaha meningkatkan kerjasama itu, baru-baru ini. Menurutnya, kerjasama antara dua agensi penguat kuasa itu perlu disebabkan JPJ mempunyai beberapa keistimewaan yang tidak ada pada pasukan polis.

HUKUMAN

Lumba Haram

Bil 1.
Kesalahan Menaja/menyertai lumba haram.
Seksyen/ Kaedah Kesalahan Seksyen 81
Seksyen/ Kaedah Hukuman Seksyen 81(2)
Seksyen 81(3)

Kadar Kompaun Mahkamah

Kadar Mahkamah Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya. Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara dan lesen digantung satu bulan. Sabitan kedua denda RM 5000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya dan lesen digantung selama 3 tahun.

KESIMPULAN

Sebagaimana gejala sosial yang lain, peranan yang dimainkan ibu bapa adalah amat penting untuk menjayakan sebarang usaha menangani masalah tersebut. Selain mengenakan tindakan tegas ke atas mat rempit, tindakan yang sama tegas terhadap ibu bapa atau pemilik motosikal yang digunakan juga boleh membantu untuk menangani masalah ini, kalau tidak sekalipun, membantu mengelakkan gejala ini dari menjadi lebih buruk lagi. aktivis sosial termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan untuk mencapai matlamat menangani gejala merempit. Apa sekalipun, yang pasti, masalah ini kini kian meruncing dan kesepaduan semua pihak adalah merupakan kunci yang akan dapat menyelesaikan segala permasalahan ini.

-------------------------------------------------------------------

Umat Islam dituntut jaga adab sopan di jalan raya
2011/04/23

Jangan biar budaya liar berakar umbi dalam masyarakat demi memelihara kesucian agama

ISLAM sebagai agama yang berperaturan menitikberatkan umatnya menjaga adab dan akhlak di mana saja berada lebih-lebih lagi ketika di jalan raya yang mendedahkan mereka kepada pelbagai kecelakaan. Sikap terburu-buru ketika membawa kenderaan, tidak mematuhi peraturan jalan raya serta memandu melebihi had laju yang dibenarkan termasuk dalam perkara memudaratkan diri sendiri serta orang lain. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu di lembah kebinasaan.” (Surah al-Baqarah, ayat 194)

Justeru, syariat Islam mengharamkan perlakuan atau tingkah laku yang menjurus kepada berlakunya kemalangan di jalan raya.

Selain akhlak dan adab, pengguna jalan raya perlu memastikan kenderaan diselia dengan baik dan sempurna sebagai langkah pencegahan.

Oleh itu, sikap sabar dan berhemah perlu dimiliki setiap kita terutama ketika memandu supaya sentiasa terpelihara serta dilindungi Allah daripada bahaya atau malapetaka.

Budaya merempit di jalan raya yang menjadi kegilaan remaja adalah perbuatan terkutuk yang jelas bertentangan syariat Islam.

Mempamerkan aksi berbahaya dengan niat menunjuk-nunjuk, angkuh dan sombong selain mempertaruhkan wang ringgit bukan akhlak Islam.

Gejala sosial yang kian mendapat tempat di hati anak-anak muda Islam wajar dihindari dan diperangi demi memastikan peradaban Islam terus terpelihara.

Islam menolak sama sekali budaya ekstrem atau sikap melampau yang boleh mengundang padah.

Sikap ini juga melalaikan kita daripada mengingati Allah serta mempertaruhkan nyawa sedang Allah menyuruh kita memelihara kehidupan dengan baik dan sempurna.

Menjaga keselamatan diri serta orang lain ketika memandu kenderaan adalah perbuatan dituntut Islam.

Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan Imam Malik bersabda yang bermaksud: “Tiada (janganlah melakukan) perkara yang membawa kemudaratan kepada diri sendiri dan janganlah melakukan sesuatu yang memudaratkan orang lain.”

Ibu bapa dan pihak penguat kuasa perlu memainkan peranan lebih efektif demi memastikan gejala buruk ini tidak terus menjadi barah dalam masyarakat.

Selain penguatkuasaan, pendidikan agama diharap dapat menyedarkan kembali remaja betapa bahayanya perbuatan itu kepada mereka.

Ceramah dan tarbiah berkaitan adab dan moral ketika berada di jalan raya wajar diadakan sekerap mungkin demi memastikan generasi Muslim yang bakal menerajui negara suatu masa nanti adalah generasi berkualiti serta berperadaban tinggi.

Selain persiapan fizikal, kita juga hendaklah memperbanyakkan doa dan tawakal supaya Allah sentiasa memelihara kita daripada sebarang kesulitan sepanjang menempuh perjalanan.

Yakinlah bahawa qada dan qadar Allah penentu segala-galanya.

Antara doa terbaik yang diajar Rasulullah SAW untuk diamalkan sebelum menaiki kenderaan bagi memulakan perjalanan: “Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, Engkaulah teman dalam perjalanan ini supaya kami selamat sampai ke destinasi. Kurniakanlah kami kebaikan dan ketakwaan dalam perjalanan ini. Permudahkanlah perjalanan kami dan berikanlah sepanjang perjalanan ini tubuh badan yang sihat. Sampaikanlah kami ke tempat yang kami tuju hingga sempurna hajat kami.”

Ketika berada di jalan raya, hindarilah daripada mengganggu ketenteraman orang lain seperti membunyikan hon sesuka hati, membelok ke kiri dan kanan tanpa isyarat, mencerca dan memaki hamun pemandu lain, membuang sampah melalui tingkap kenderaan serta sengaja mengundang kemarahan pengguna jalan raya yang lain hingga menimbulkan perbalahan.

Bagi pihak berkuasa, hendaklah sentiasa mengawal selia keadaan jalan raya supaya selesa dan selamat digunakan selain memastikan papan tanda diletakkan di tepi jalan bagi memudahkan pengguna jalan raya daripada sebarang kesulitan.

Islam adalah agama toleransi yang mendidik umatnya supaya berlapang dada serta mudah memberi kemaafan setiap kali terbabit dalam kemalangan jalan raya.

Rasulullah SAW adalah contoh terbaik yang sentiasa memaafkan kesalahan orang lain walau sebesar manapun kesalahan dilakukan.

Allah berfirman yang bermaksud: “Jika kamu bersikap kasar dan keras hati terhadap mereka tentulah mereka akan lari dari kelilingmu. Oleh itu, maafkanlah kesalahan mereka.” (Surah Ali-Imran, ayat 159)

Muslim yang baik sentiasa menjaga akhlaknya hatta ketika berada di jalan raya bukan hanya menunjukkan kebaikan ketika berada di khalayak ramai kerana mereka tahu, setiap perlakuan sentiasa diperhatikan.