Monday, November 29, 2010

Perkhidmatan teksi perlu perubahan


Gelagat pemandu teksi yang berpakaian tidak kemas sedang menerima duit tambang daripada seorang pelancong di Kuala Lumpur.

----------------------------------------------------------

BILA mahu pulih? Itu persoalan yang dilemparkan orang ramai apabila bercakap mengenai mutu perkhidmatan teksi di negara ini yang bukan sahaja menimbulkan rungutan dan rintihan warga tempatan malah pelancong asing.

Walaupun pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh kerajaan untuk meningkatkan tahap perkhidmatan kenderaan awam itu, namun ia masih tidak berubah.

Syarikat dan pemandu teksi seperti enggan berubah dan bekerjasama demi meningkatkan mutu perkhidmatan mereka agar setanding dengan negara-negara maju.

Persoalannya tidakkah mereka berasa malu sedangkan negara seperti Indonesia sudah memiliki perkhidmatan teksi kelas pertama dan terbaik, justeru kenapa tidak di negara ini?

Ikuti siasatan wartawan unit khas Utusan Malaysia UMAVATHI RAMAYAH, AZRAI MOHAMMAD, MOHD. AMIRUL AFIQ MASTOR dan ROSALINDA MD. SAID serta jurugambar AMIN FARIJ HASAN dan HAFIZH KHOSMAT terhadap teksi di sekitar Kuala Lumpur sementara wakil Utusan Malaysia di Indonesia, BORHAN ABU SAMAH pula melakukannya di Jakarta.

Hasilnya, terdapat perbezaan ketara bagi perkhidmatan teksi antara kedua-dua bandar raya ini. Di Kuala Lumpur, mutu perkhidmatannya masih rendah berbanding di Jakarta yang cekap dan selesa.